Studiu: Marea majoritate a prietenilor de pe Facebook sunt ”falși” prieteni

0

O nouă cercetare, publicată recent în Royal Society Open Science Journal, sugerează că, deși mulți dintre noi avem sute, ba chiar mii de prieteni pe Facebook, foarte puțini dintre aceștia ne sunt cu adevărat prieteni. Cu alte cuvinte, foarte puțini rezonează cu ceea ce ni se întâmplă și postăm pe conturile noastre, în vreme ce, pentru majoritatea, evenimentele din viețile noastre, comunicate în rețea, nu au nicio relevanță.

În medie, arată studiul realizat de Robin Dunbar, profesor de psihologie evoluționistă la Oxford, putem conta pe doar patru din prietenii noștri de pe Facebook. Potrivit studiului său, menit să investigheze dacă un număr mare de prieteni în rețelele sociale crește și numărul de prieteni din viața offline, doar cu aceștia patru putem avea interacțiuni consistente și dialoguri constante.

În experimentul derulat de cercetători, chiar dacă listele subiecților numărau mii de nume, ei aveau, în medie, 150 de prieteni pe Facebook, dintre care doar 14 reacționau cu simpatie la eventualitatea în care subiecții ar fi postat vești proaste pentru ei. Pentru o astfel de persoană, doar 27% din numărul prietenilor de pe Facebook sunt ”prieteni adevărați,” susține psihologul.

De altfel, statisticile legate de interacțiunile virtuale reflectă destul de fidel interacțiunile offline, cu precizarea că un număr mare de prieteni în lista de Facebook poate face pe cineva să creadă că ar avea, într-adevăr, mulți prieteni pe care s-ar putea baza. ”Există o constrângere cognitivă la nivelul amplorii rețelelor sociale, pe care nici măcar avantajele de comunicare ale media online nu o pot depăși,” arată coordonatorul studiului. ”Cu alte cuvinte, acest lucru poate ilustra că relațiile adevărate (spre deosebire de cele conjuncturale) necesită interacțiune față-n față cel puțin ocazional, pentru a se menține.”

Cercetarea, ce poate fi consultată integral aici, susține că în cercul cel mai apropiat de prieteni se află, în medie, cinci persoane, următoarele cercuri concentrice numărând apoi 15, 50, respectiv 150 de perieteni al căror grad de interes pentru ceea ce postăm și ceea ce ni se întâmplă se diluează din ce în ce mai mult.

Sursa: The Independent


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger