Efectul Barbie: De ce femeile se urăsc atunci când se privesc în oglindă

6

Consecințele faptului că din toate vitrinele, ecranele și revistele ne privesc femei cu forme departe de proporțiile naturale nu sunt o noutate: autodisprețuirea în fața acestei presiuni estetice vine la pachet cu o creștere uriașă a operațiilor estetice, astfel încât astăzi peste 40% dintre adolescentele britanice se gândesc să-și facă un ”upgrade” chirurgical. Jurnalista Mary Ann Sieghart se întreabă ce putem face pentru a reveni la o relație mai sănătoasă cu propriile corpuri și pune din nou accentul pe importanța apariției în media a unor forme și mărimi cât mai diferite.

 

Trei psihologi britanici au studiat de curând efectul pe care păpușile Barbie îl au asupra fetițelor cu vârste între 5 și 8 ani. Trebuie spus, din capul locului că, dacă Barbie ar fi o femeie adevărată, talia ei ar fi cu 39% mai subțire decât a unei paciente anorexice, ceea ce nu i-ar permite nici măcar să aibă menstruație. Dacă punem la socoteală și dimensiunile generoase ale sânilor, am afla că șansa ca o femeie normală să obțină aceste proporții ar fi de 1 la 100.000. În aceste condiții, fetițele care s-au jucat cu aceste păpuși au devenit imediat nemulțumite de propriile corpuri, dorindu-și foarte curând să slăbească, spre deosebire de cele care s-au jucat cu păpuși ale căror proporții se apropie de cele naturale. Desigur, în fața acestor rezultate, nu mai e de mirare că în multe țări occidentale vârsta medie la care o fetiță începe să țină dietă este de 8 ani.

Nici la vârste mai înaintate nemulțumirea față de propriul aspect nu dispare, ba chiar se accentuează în rîndul femeilor, iar potrivit unei cercetări americane, femeilor mature le ia între 1 și 3 minute să se simtă prost cu dimensiunile lor după ce urmăresc o reclamă în care apar fotomodele ”standard”. Pe de altă parte, femeile care au urmărit reclame în care au fost prezentate doar produsele, fără modele, n-au suferit nicio modificare a stării de spirit. Acest efect nu este alimentat doar prin modelarea din ce în ce mai nerealistă a formelor feminine în rândurile fotomodelelor, ci și prin alimentarea cu siluete artificiale în vitrinele magazinelor. În Marea Britanie, de pildă, manechinele folosite de magazine sunt mai înalte decât femeile obișnuite cu circa 15 cm.

Deși majoritatea jucătorilor din media și publicitate susțin că oamenii preferă aceste idealuri de frumusețe departe de realitate, un sondaj comandat de Dove în urmă cu câțiva ani arată exact contrariul: 68% dintre femeile intervievate au fost de acord că standardele cultivale de media sunt nerealiste, iar 3 sferturi dintre ele au spus că și-ar dori să vadă în reclame femei de vârste, forme și dimensiuni variate.

Într-un articol din The Independent, jurnalista Mary Ann Sieghart încurajează femeile să-și accepte din ce în ce mai mult naturalețea și să lupte împotriva presiunilor venite din sfera publicității, care creează și întreține standarde de frumusețe total nerealiste. Un prim pas ar fi renunțarea la obiceiul operațiilor estetice care, în ciuda pericolelor pe care pe presupun și a tuturor celorlalte neajunsuri, au ajuns să reprezinte al treilea motiv pentru care britanicii fac credite bancare, după îmbunătățirea locuinței și cumpărarea unei mașini.

 

Sursa: The Independent

 


6 comentarii

  1. Eu propun ca femeile, pentru revenirea la o relatie sanatoasa cu propriul corp, sa manance sanatos, sa duca un stil de viata sanatos si sa nu mai rupa cantarul. Nu scrie nicaieri prin articol cum a crescut numarul grasilor – scuzati, ponderalilor – si numarul batozelor – scuzati, supraponderalilor.
    E valabil si pentru barbati!

    • Perfect de acord, Alex. Sunt perfect de acord si cu articolul, trebuie sa ne simtim bine in propriul corp, insa the downside sunt miscari de tipul HAES, obezitate morbida si toate cele. Ce-i drept, in RO inca nu sunt atat de multi obezi, insa ma doare sufletul cand vad cate un copilas de nici 10 ani extrem de gras, ce rade o shaorma sau este rasplatit cu KFC.

      Cat despre C.N….ador polemicile inteligence. Obviously, nu-i cazul 😉

  2. Pingback: Efectul Barbie: De ce femeile se urasc atunci cand se privesc in oglinda | Showbizreport.ro

  3. Pingback: Cum să-i înțelegem pe bolnavii de cancer: Păpuși Barbie fără păr | TOTB.ro - Think Outside the Box

  4. @ALEX:
    Du-te bă…propunătorule…mănâncă tu sănătos și scutește-ne de inepțiile tale… Și ia un dicționar și vezi ce înseamnă “ponderal”. Hai că te scuzăm, du-te și mai mănâncă și prin alte părți un pic de rahat sănătos…

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger