Beneficiile transportului în comun gratuit. Studiu de caz: Chamonix

0

Gratuitatea serviciului public de transport este ancorată într-o pleiadă de idei și teorii politice, de la stânga extremă până la verzii radicali. Potrivit unei viziuni socialiste, simplul fapt al plății taxelor locale îndrituiește cetățeanul la călătorii gratis cu autobuzul ori metroul; un ecologist radical ar interzice mașinile și ar introduce transport public gratuit ca mijloc de combatere a particulelor fine din aer și a emisiilor de carbon, iar, potrivit unei viziuni de dreapta, transportul în comun gratuit ar fi echivalentul unei subvenții publice oferite forței de muncă pentru a călători cu ușurință și ar încuraja investițiile locale. De pe vârfurile Alpilor francezi și până pe țărmurile baltice de răsărit, multe municipalități încearcă să înțeleagă cum și-ar putea permite trasportul public gratuit în urbele lor.

de Raul Cazan, 2Celsius

 

Chamonix e o stațiune cochetă din Franța, la poalele celebrului Mont Blanc, un orășel unde europenii chic și bogați vin să schieze și unde cățărătorii vin să cucerească acoperișul Europei. Transportul public este gratuit pentru toți turiștii și, în ciuda fantasticei producții locale de brânză, turismul este inima economiei în regiune. Motivele pentru care transportul public este gratuit sunt complexe și au legătură atât cu schimbările climatice cât și cu un management public inteligent.

Sunt necesare măsuri de combatere a schimbărilor climatice mai ales în domeniul transporturilor și asta ar însemna o inițiativă inter-comunală, ne spune un politician local. “Prima măsură pe care o luăm este gratuitatea transportului public. Gratuitatea îi vizează atât pe locuitorii din Chamonix, dar și așa-zișii locuitori temporari – turiștii și cei care practică sporturile de iarnă”, adaugă Nicolas Evrard, vice-președintele comunelor Vallee de Chamonix Mont Blanc. Populația stabile din Chamonix sare puțin de 10.000 de locuitori, însă în sezonul touristic ajunge chiar și la 150.000, deci undeva la dimensiunile Sibiului.

Este o problemă de mediu importantă, dar este, mai ales, o problemă financiară, spune Evrard. Trenul din regiune este gratuit. Dar “costul gratuității” este foarte mare pentru comunitate și se ridică la aproximativ 3,1 milioane de euro pe an pentru toate mijloacele de transport.

Municipalitatea investighează și alte mijloace de transport, precum cele bazate pe noi tehnologii. Gratuitatea de care vorbește vice-primarul implică și investiții în soluții electrice, precum “le mulet” (catârul), celebru pe plan local, care este un autobuz mic antrenat doar de baterii electrice.  El leagă toate localitățile din zona Chamonix Mont Blanc.

Sursele energetice, inclusiv pentru transportul electric, ar fi o problemă, dar regiunea își dezvoltă o independență energetică tot mai mare. Electricitatea de intensitate redusă și încălzirea se bazează în mare parte pe hidroenergie, sisteme solare, exploatarea sustenabilă a lemnului și chiar metan.

Microhidroncentralele respectă strategia alpină transfrontalieră pentru producția de hidroenergie, una dintre cele mai importante politici supra-naționale care a fost stabilită de Secretariatul Permanent al Convenției Alpine. Un sistem extraordinar, din acest punct de vedere, pe care municipalitatea îl încurajează îl reprezintă “pico-hidrocentralele”, după cum le numește Evrard, care înseamnă câteva proiecte de turbine mici plasate în conductele de scurgere ale orașelor. Practic, dejecțiile fac turbinele să se rotească și creează energie. Și partea “murdară” a proiectului nu se oprește aici. Deșeurile agricole sunt folosite pentru a crea biogaz, o versiune sustenabilă a bioenergiei. Aceste surse trebuie menționate pentru motivul ca ele sunt realmente combustibilii transporturilor în zona Chamonix Mont Blanc.

Dar la ce a dus această gratuitate a transportului alpin? Potrivit datelor primăriei, folosirea transportului public verde și gratuit de către turiști a crescut cu 33% în ultimii cinci ani. Numărul turiștilor care ajung la Chamonix cu trenul a crescut de la 750.000 în 2005 la 2 milioane în 2012. Gratuitatea sistemului public de transport este bună pentru afaceri. Pensiunile și hotelurile au putut să-și  diversifice serviciile și să primească mai multe tipuri de turiști, spune Bernard Prud’homme, director general al Biroului de turism din Chamonix. În plus, compania care deține telefericele contribuie cu bani peșin la asigurarea transportului public gratuit întrucât aduce mai mulți turiști și, implicit, mai mulți clienți pentru telecabinele care ajung până la Aiguille du Midi, baza de unde se cucerește vârful Mont Blanc sau de unde se începe drumeția pe ghețarul Uriașului până în Italia, la Pointe Heilbronner și apoi în jos spre Courmayeur în Valle d’Aosta, mai spune Prud’homme.

Pentru a sublinia că spațiul alpin nu are frontiere, o altă linie de autobuz leagă Chamonix de Courmayeur în Italia și trece prin tunelul Mont Blanc.

Există o strategie locală de adaptare la schimbările climatice, iar transportul este una dintre cele mai importante componente. Venitul public din politica de transport este un succes de business absolut. Evrard spune că această politică publică generează câștiguri de peste 5,5 milioane de euro, din investiția de 3,1 milioane de euro.

Cu toate acestea, municipalitatea dezvoltă un plan teritorial extins pentru energie și climă. Economia turismului pe viitor va fi complet diferită. Pentru început, noile contrucții vor fi cât se poate de neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon. Deșeurile nu reprezintă o problemă de nerezolvat pentru o comunitate de 40.000 de locuitori (toate comunele din zona Chamonix Mont Blanc); în sezonul turistic populația ajunge la 150.000 de oameni, iar cantitatea de deșeuri este de patru ori mai mare. Dar, după cum spune Evrard, oamenii refolosesc și reciclează orice.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger