Ziua fără maşini din Paris a dus la o scădere considerabilă a polării fonice şi atmosferice

0

Ziua fără maşini din Paris de săptămâna trecută a dus la o scădere atât de mare a nivelului de poluare fonică şi atmosferică, că primăria oraşului se gândeşte să extindă această iniţiativă, scrie The Guardian. Duminică, 27 septembrie, nivelurile de dioxid de azot au scăzut cu 40% în anumite părţi ale oraşului, iar zgomotul iritant s-a redus cu jumătate în centrul lui. Oficialii şi activiştii de mediu consideră experimentul un succes, deşi sunt dezamăgiţi că poliţia a refuzat ca interdicţia să fie aplicată întregului oraş – doar 30% din Paris a fost “curăţat” de maşini. “Am putea avea mai multe zile fără maşini…poate chiar una pe lună”, a spus primăriţa Parisului, Anne Hidalgo, pentru care nivelurile ridicate de poluare reprezintă o mare prioritate.

În martie, o creştere de proporţii a cantităţii de agenţi poluanţi din atmosferă a transformat capitala Franţei în cel mai poluat oraş din lume, smogul fiind atât de dens, încât aproape că a învăluit în ceaţă Turnul Eiffel. În câteva săptămâni, liderii lumii se vor aduna la Paris în cadrul celei mai mari conferinţe mondiale pe probleme climatice, care va căuta să bată în cuie un acord internaţional pentru luarea unor măsuri drastice care să ţină pragul încălzirii globale sub 2 grade Celsius. Ministra mediului din Franţa a spus că ţara sa “are o responsabilitate aparte pentru a fi exemplară în a încuraja alte ţări să adopte reglementări climatice”. Cu toate acestea, scrie The Guardian, Parisul este în continuare departe de a fi exemplar în termeni de poluare.

În unele zone ale oraşului, nivelurile de dioxid de azot ajung la 100-150 de micrograme/m3, cu mult peste limita europeană de 40. Un raport de anul trecut arăta că, în ciuda condiţiilor favorabile pentru calitatea aerului înregistrate în 2014, 2,3 milioane de francezi erau expuşi la niveluri de poluare peste limite, mai ales în cazul particulelor de plumb şi dioxidului de azot, oamenii care trăiesc în regiunea Parisului şi aproape de şoselele mari fiind cel mai afectaţi. Potrivit Airpraf, institutul care măsoară nivelurile de poluare atmosferică, acestea erau de două ori mai mari în Paris decât prevăd normele europene. Un raport al senatului francez a arătat că poluarea aerului aduce Franţei pierderi economice, financiare şi în materie de sănătate de peste 100 de miliarde dolari anual. Bolile generate sau agravate de poluare includ Alzheimer-ul, afecţiunile cardiace, cele respiratorii şi o serie de tipuri de cancere, observându-se probleme şi în dezvoltarea fetuşilor.

Potrivit raportului, poluarea ar cauza în Franţa până la 45.000 de decese premature pe an, cauzele fiind astmul, bronşita cronică, atacurile de cord, cancerul pulmonar şi atacturile cerebrale. Senatul a criticat guvernele care s-au succedat la conducerea ţării pentru eşecul de a curăţa aerul Capitalei. În aceste condiţii, Anne Hidalgo a făcut din asta o prioritate. Consiliul local al Parisului a anunţat un plan ambiţios anti-poluare la începutul anului, care include eventuala interzicere a autoturismelor diesel vechi şiproiecte de îmbunătăţire a transportului public şi a mersului pe jos în valoare de milioane de euro, una dintre măsurile propuse în acest sens fiind interzicerea circulaţiei autoturismelor pe malul drept al Senei.

Cu toate acestea, după ce Parisul a înregistrat nivelul ridicat de poluare din martie, măsurile de limitare a traficului auto propuse de Hidalgo, care includeau şi limitarea accesului pentru maşini în oraş la o zi da, o zi nu, nu au fost acceptate de ministra mediului, Ségolène Royal, ceea ce a dus la o dispută publică între cele două oficiale. În aceste condiţii, un eveniment ca ziua fără maşini, chiar dacă pare simbolic, demonstrează că există şanse ca lucrurile să se schimbe în bine.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger