Norvegia va cheltui aproape 1 miliard de dolari pentru noi șosele destinate bicicletelor

0

Norvegia și-a anunțat recent planurile de a cheltui 8 miliarde de coroane norvegiene (923 de milioane de dolari) pentru a construi 10 șosele cu două benzi pentru biciclete în interiorul sau în vecinătatea celor mai mari nouă orașe ale țării, care le vor permite cicliștilor ce parcurg distanțe lungi să se deplaseze la viteze și în condiții de siguranță fără precedent, scrie City Lab. Această inițiativă este o componentă cheie din obiectivul statului european de a-și reduce cu jumătate emisiile generate de transporturi, însă unii oameni i se opun. Mersul cu bicicleta nu e foarte răspândit în Norvegia și nici foarte atractiv, țara fiind rece și întunecată mare parte din an.

Șoselele nu se vor întinde pe sute de kilometri pentru a conecta diverse orașe între ele, cel puțin nu în prima fază a proiectului. Ele sunt menite să le asigure navetiștilor care merg cu bicicleta conexiuni între centrele orașelor și suburbii, extinzându-se astfel rețeaua de rute velo protejate dinspre centrele orașelor spre șoselele de centură și zonele rurale de după ele. Pe lângă condițiile de siguranță pe care le oferă, noile șosele le vor permite ciciliștilor să pedaleze la viteze de până la 40 de kilometri la oră, făcând astfel naveta mai accesibilă. Dacă proiectul se dovedește a fi de succes, traficul auto se va decongestiona iar consumul de combustibili fosili al Norvegiei s-ar putea reduce considerabil.

Cu toate acestea, există o serie de obstacole în calea acestui plan. Norvegia se confruntă cu zile extrem de reci în mai multe perioade ale anului și este muntoasă, bicicliștii având multe dealuri de înfruntat. Spre deosebire de alte țări scandinave, ea nu are astfel cele mai bune condiții pentru dezvoltarea unei culturi velo. Datele disponibile pentru 2010 arată că Norvegia se află mult în spatele vecinilor săi la acest capitol: în Danemarca, 17% dintre toate călătoriile realizate la nivel național au fost făcute cu bicicleta, procentul fiind de 12% în Suedia și de doar 4% în Norvegia – crescând cu un singur procent până în 2014. Până în 2030, guvernul norvegian vrea să sporească procentul acestor călătorii cu bicicleta până la 10-20%, iar asta va necesita multă muncă de convingere, existând sceptici care văd în șoselele pentru biciclete o risipă de bani.

Inițiativa face parte dintr-un proiect mai mare de curățare a sectorului de transporturi norvegian de emisii poluante. Potrivit strategiei, până în 2030, 75% din autobuzele țării și 50% dintre camioane ar urma să aibă emisii scăzute, în timp ce 40% din feriboturile (un mijloc important de transport în Norvegia) şi navele maritime ce parcurg distanțe mici ar urma fie să aibă emisii scăzute, fie să fie alimentate cu biocombustibili. Totodată, infrastructura drumurilor și căilor ferate va fi reparată, iar autostrada de coastă a Norvegiei va fi îmbunătățită și extinsă. Guvernul speră să stopeze și creșterea utilizării mașinilor până în 2030. În prezent, statul nordic are cea mai mare cotă de piață din lume în materie de autoturisme ecologice, asta datorându-se în parte introducerii unor taxe mai mici pentru acestea. Dar chiar și autoturismele ecologice, spun oficialii, generează zgomot, trafic și un anumit grad de poluare (prin frânare sau împrăștierea prafului), așa că taxele pentru ele vor creşte, deşi vor rămâne în continuare mai mici decât în cazul autoturismelor convenţionale.

Toate aceste planuri vor costa foarte mulţi bani. Guvernul vrea să cheltuiască 4,15 miliarde de dolari doar pentru repararea drumurilor şi alte 2,08 miliarde pentru îmbunătăţirea reţelei de căi ferate, aceste cheltuieli fiind prioritare şi plasând proiectul cu şoselele pentru biciclete în perspectivă. După Luxemburg, Norvegia are însă cel mai mare PIB pe cap de locuitor din Europa, grație veniturilor obținute din petrol, aşa că ar avea cum să acopere aceste cheltuieli.


Leave A Reply