FOTO Inegalitatea, oglindită în obiectele pe care le deținem

0

În fața avalanșei de informații în care ne scăldăm zilnic, am devenit, în mare parte, imuni la statistică, oricât de dramatice ar fi concluziile pe care le transmite. Dacă, de pildă, în fața procentului de 51% de copii din România expuși riscului de sărăcie și marginalizare, cu greu ne (mai) sensibilizăm, imaginile pot reuși să transmită mesaje sociale mai eficient. Anna Rosling-Rönnlund, interesată să surprindă inegalitatea economică dintre oameni, se folosește de imagini cu obiectele lor cotidiene, pentru a transmite mai departe acest mesaj. Până și periuțele de dinți spun multe despre inegalitate, arată Rosling, care va lansa în curând o amplă colecție de imagini cu obiecte de uz cotidian, prin intermediul cărora să putem înțelege mai bine, mai uman, diferențele economice.

„Periuța de dinți” a unei familii din Burkina Faso

„Periuța de dinți” a unei familii din Burkina Faso

Întrebată cu ce se spală pe dinți, o femeie din Malawi arată degetul arătător. „Răzuie niște lut din pereții casei, îl amestecă cu apă în palmă, după care se spală pe dinți cu grăunțe de nisip,” explică Rosling despre una din întâlnirile din proiectul ei fotografic. O altă familie, din Burkina Faso, îi întinde fotografei o crenguță: „Îți dai seama că o ramură e tăiată, e mai ușoară și ascuțită ca o scobitoare,” explică fotografa. O familie din Liberia, fiindcă nu-și poate permite luxul unor periuțe individuale, folosește la comun o singură periuță din plastic. Într-o gospodărie din Filipine, periuțele sunt așezate fiecare într-un suport special, ceea ce e semn de prosperitate, în vreme ce în baia confortabilă a unei familii franceze, două periuțe electrice se odihnesc lângă o sticlă de parfum. Aparent un obiect banal, periuța de dinți scoate la iveală numeroase informații despre utilizatorii ei și despre rolul lor pe scara socială.

Pe lângă fotografiile cu periuțe, Rosling va posta, pe site-ul Dollar Street, ce se va lansa la începutul anului viitor, imagini cu alte obiecte cotidiene și scene din casele oamenilor. „În prezent, felul în care comunicăm sărăcia, cel mai adesea reprezentat ca o imagistică a catastrofei sau prin copii care plâng, implică un oarecare standard moral. La vederea lor, știm că trebuie să reacționăm într-un anume fel – să donăm niște bani, să ne schimbăm alimentația etc. Mi s-a părut că e o cale de comunicare care exlcude pura înțelegere a unui lucru. Aceste straturi morale cred că îngreunează mult felul prin care oamenii pot înțelege cu adevărat lumea”, explică Rosling, citată de FastCoexist.

Cei mai buni pantofi ai unei familii din Cambodgia

Cei mai buni pantofi ai unei familii din Cambodgia

Cei mai buni pantofi dintr-o familie vietnameză

Cei mai buni pantofi dintr-o familie vietnameză

Cei mai buni pantofi ai unei familii de pe Coasta de Fildeș

Cei mai buni pantofi ai unei familii de pe Coasta de Fildeș

Cei mai buni pantofi ai unei familii din Iordan

Cei mai buni pantofi ai unei familii din Iordan

Proiectul de fotografie cuprinde, în prezent, imagini din circa 200 de case, din 48 de țări, iar fiecare fotograf participant intenționează să surprindă câte 135 de obiecte cotidiene. De la obiectele de igienă, până la pat, dotări de bucătărie și alte elemente comune indivizilor și grupurilor, indiferent de cultură, Dollar Street va inventaria amprentele inegalității, la adăpost de judecățile morale.

Canapeaua unei familii din China Canapeaua unei familii din China

Canapeaua unei familii din China

Canapeaua unei familii din Myanmar

Canapeaua unei familii din Myanmar

Canapeaua unei familii din Franța

Canapeaua unei familii din Franța

Jucărie a unui copil din India

Jucărie a unui copil din India

Jucărie a unui copil din Rwanda

Jucărie a unui copil din Rwanda

Jucării ale unui copil din Bangladesh

Jucării ale unui copil din Bangladesh

Sursa: FastCoexist


Leave A Reply