Actual|May 16, 2013 10:27

BioDirect, ideea care-i apropie pe consumatori de hrana locală

O echipă de studenți români a ajuns în finala unui prestigios concurs internațional care promovează soluții la cele mai presante probleme globale. În acest an, grupul Hult și Global Clinton Initiative au ales siguranța alimentară ca temă a competiției care a durat șase luni, provocând studenții din toată lumea să vină cu soluții.

de Roxana Bucată

Lucian Stroie, Raluca Voinea, Alex Taban, Irina Muscoiu și Vlad Zamfirescu, toți studenți, între 21 și 25 de ani, au gândit platforma BioDirect, prin care să elimine intermediarii dintre producătorii de hrană și consumatori, promovând hrana locală și țăranii. Ei au părăsit competiția în ultima etapă, dar au rămas cu parteneri care îi ajută să-și dezvolte ideea. Lucian Stroie ne-a explicat ce înseamnă BioDirect și cum îi va ajuta pe producătorii locali de fructe și legume.

Cum v-a venit ideea BioDirect?

Ideea BioDirect a venit ca urmare a minciunii care învăluie toată economia. O “piață perfectă” înseamnă informații complete, tranzacții libere și trebuie să fie perfect competitivă. Aceste condiții n-au existat niciodată nicăieri, dar sunt critice pentru o economie funcțională. BioDirect este o întreprindere socială care încearcă să aducă România cât mai aproape de aceste condiții, în cel mai problematic sector al țării, agricultura.

Care este principiul pe care funcționează?

Prin crearea unei platforme online, putem colecta date de la agricultori prin SMS și apoi diseminăm gratuit informațiile. În loc ca fiecare agricultor să-și vândă individual produsele, platforma le grupează și le vinde cu câteva săptămâni înainte de a fi recoltate. Acest lucru face posibil ca ei să controleze un segment al pieței și ar fi un stimulent pentru a scoate țăranii de pe piața neagră. Dacă strângem destui țărani pe platformă, România poate ajunge la cantitățile cerute de multinaționale și poate redeveni o putere în agricultură. Până vom ajunge la acest nivel, obiectivul este să creăm acces pentru țărani la piețele din orașe.

Cât de dificil estimați că ar fi ca acest site să devină un instrument util pentru consumatori?

BioDirect vine cu un mijloc de a satisface cererea consumatorilor în mod direct, dar această metodă inovativă de business nu a fost testată încă în România. Organizăm oamenii să cumpere legume și fructe înainte de fi recoltate pentru a strânge destui clienți și a acoperi costurile transportului. Dacă nu se strâng destui clienți, livrarea nu va mai avea loc. Fiecare livrare va arăta ca o campanie Crowdfunding, ceea ce poate părea ciudat pentru consumator, dar acest model îi leagă pe oameni de alegerile pe care le fac. Sperăm că oamenii vor înțelege că, dacă își organizează prietenii și vecinii să cumpere hrană locală, economisesc bani și protejează mediul. Vrei să plătești costurile suplimentare corespunzătoare unei roșii care așteaptă în supermarket să o cumperi, după ce a călătorit 3.000 de kilometri, după ce a fost stropită cu substanțe chimice pentru a se coace sau vrei să plătești un agricultor local pentru munca sa și să minimizezi costurile adiționale corespunzătoare aducerii mâncării în bucătărie?

Care sunt etapele următoare ale proiectului?

BioDirect se va lansa în această vară și se va axa în primul rând pe fructe. Lucrăm cu Fundația Erste pentru a implementa acest model de business și pentru a măsura impactul social al oamenilor implicați. Lucrăm și cu alte fundații și ONG-uri pentru a mări numărul țăranilor implicați. În prezent, doar o mică parte a proiectului este gata, deci avem nevoie de investiții pentru a crea o platformă automată, să facem marketing și să ne extindem cu livrările. Deocamdată ne folosim de lansarea inițială pentru a obține feedback din partea consumatorilor și a lua, prin urmare, decizii corecte despre cum să dezvoltăm compania.

BioDirect va fi structurată ca o întreprindere non-profit pentru că obiectivul de îmbunătățire a unui domeniu social intră în conflict cu profitul companiei. Cu cât mai mulți bani face platforma, cu atât mai puțin primesc țăranii și cu atât mai mult plătesc consumatorii. Prin urmare, BioDirect va fi un software gratuit, iar taxele vor scădea pe măsură ce întreprinderea se mărește.


6 Comments

  • Asta trebuie sa faca statul roman. Dar nu prin online, ci in mod direct, prin infiintarea unor centre de colectare comunale. Si vanzarea produselor in magazine de tip Gostat. Asa ar avea si taranii o piata sigura de desfacere, iar orasenii acces la produse locale proaspete si cultivate natural. Asta ar trebui sa fie una din prioritatile Ministerului Agriculturii.

    Platforma online e un non-sens, taranii mai batrani care inca mai cultiva old-school nu au internet. Sistemul asta de tip Gostat trebuie facut la scara nationala, cu investitii mari, de asta trebuie sa se implice statul.

  • Daca platforma asta online e un nonsens sau nu (parerea mea e ca, de fapt, e o chestie foarte desteapta), n-are importanta, atata vreme cat copiii astia o fac pe banii si timpul lor, sau, ma rog, pe bani privati.
    In loc de asta, tu propui sa faca statul, in ultima instanta pe banii mei si-ai tai.
    Ca sa-l parafrazez pe Goring (parca), cand aud despre ce trebuie sa faca statul roman, imi vine sa scot pistolul! Nu stiu cati ani ai, Dyogene (probabil destui, de vreme ce conceptul Gostat ti-e familiar), dar tot nu te-ai lamurit, in aproape un sfert de secol, ca statul roman n-o sa faca niciodata nimic bun, ci cel mult o sa faca ceva care o sa coste de 3-5-10 ori mai mult si o sa functioneze de 3-5-10 ori mai prost???
    Asa incat, dinspre partea mea, poti astepta linistit sa faca statul roman centre de colectare si Gostaturi; ai toate sansele sa mori (eventual de foame) inainte ca acest lucru sa se intample.
    In ceea ce ma priveste, salut din toata inima initiativa copiilor astora si-i rog, pe ei sau pe admini, sa ma puna pe un mailing list, ceva, sa stiu cum evolueaza treaba… mai ales ca in curand s-ar putea sa devin ofertant ;-)
    Cat despre taranii old school, asta ar fi ultima mea grija. Taranii au copii si mai ales nepoti si, la 13-14-15-16 ani, in satul meu, care e unul dintr-o zona EXTREM de saraca, au plozii niste telefoane de-astea bengoase de te crucesti. In sat exista deja Internet, primaria are, scoala-si trage si ea si, cel mai important, nu trebuie sa aiba TOTI, ca sistemul sa functioneze. E suficient sa aiba doar cativa mai rasariti…

    • Ma nu zic ca nu e buna ideea lor. Zic doar ca trebuie dusa la scara mai mare. Asa e cu statul, cam tot ce face e anapoda, dar cineva trebuie sa o faca la nivel national, poate un privat mai cu forta financiara. Ideea e sa loveasca odata in toti intermediarii si importatorii de legume si fructe din cine stie ce tari si sa le asigure taranilor o piata de desfacere stabila. Sau se pot face retele din astea mai mici, nu neaparat nationale, care sa acopere un judet de exemplu.

  • Pana asteptam noi statul sa faca ceva murim de foame sau plini de chimicale turcesti. Exista deja niste variante similare implementate care functioneaza chiar foarte bine … si nu cred ca e nevoie de cunostinte deosebite de online. De exemplu:
    http://cutiataranului.ro/index.php/wpublic/destinatie/cluj-napoca
    http://asatromania.ro/parteneriate/

    Toate micro fermele sau gospodariile inscrise in programele respective pot fi vizitate de catre consumatori si chiar se incurajeaza acest lucru.

    Pana la urma contactul direct intre producator si consumator e cea mai buna metoda de scadere a preturilor prin eliminarea intermediarilor (care nu fac decat sa aduca produse de proasta calitate din import si sa le vanda la preturi mari)

  • Ia uite ce chestie interesanta … o cautare pe Google si ce gasim?
    http://www.monsanto.com/products/Pages/biodirect-ag-biologicals.aspx

    Renumitii producatori de seminte pe care nu le ataca nimic par a avea trade mark pe brandul de BioDirect … oare e vreo legatura intre ce fac studentii nostri si Monsanto?

Leave a Reply



7 − one =