Biocosmetica: frumusețe și îngrijire fără chimicale

5

 

Ce alegem când vine vorba de frumusețea și îngrijirea noastră, pentru ten, păr și corp? Ne dorim produse care să aducă rezultate, dar, dacă se poate, să nu conțină o cantitate prea mare de compuși chimici cu efecte secundare – cam asta ar spune oricine.

Pentru tot mai multe persoane, biocosmetica pare să fie răspunsul: o ”cosmetică vie”, după traducerea liberă promovată de adepții mișcării, traducere venită de la sensul cuvântului ”bios” din limba greacă – ”viață”. Este acea cosmetică bazată exclusiv pe ingrediente naturale, obținute prin procedee mecanice, fără nicio ingerință chimică. Şi procesul de combinare al acestor ingrediente este natural, urmând, de fapt, tradiții și rețete de dinaintea revoluției tehnologice, care a dus cosmetica la nivel de industrie. O cosmetică naturală am învățat, într-un fel, de la bunicile noastre: să ne spălăm pe cap cu apă cu frunze de nuc sau urzică, să ne facem ”măști” pentru păr cu ou și miere, să ne dăm cu lapte sau iaurt pe piele ca să fie hidratată, să ne spălăm cu ceai de patlagină sau nalbă pe față pentru curățenia tenului și lista poate continua.

Uleiul de măsline, argila, lămâile, castraveții, menta, strugurii și multe altele sunt soluții naturale pentru îngrijire, pe care, să recunoaștem, le avem prin casă sau le-am folosit măcar o dată. Când vine vorba de săpun, șampon sau gel de duș, însă, e mult mai simplu să întindem mâna în raft după un produs oarecare, tentant fie din cauza unei reclame bine gândite, a unei campanii de marketing ”la promoție” sau din cauza unui ambalaj care atrage. Însă chiar și aceste produse se pot fabrica natural, manual, cu ingrediente la rândul lor naturale. Târgurile pentru producători au devenit locul favorit de promovare și comercializare a unor astfel de produse, în condițiile în care lupta în supermarketuri ar fi inegală. Producătorii de cosmetice naturale sunt, în general, autodidacți, fie că au pregătire în chimie sau nu. Învață cu ajutorul cărților și al internetului cum să combine ingredientele, de unde să și le obțină și ce le poate fi de ajutor în munca migăloasă pe care o fac.

Ambiția realizării, la 25 de ani

Corina Iosub (foto) este un astfel de producător de cosmetice naturale handmade (realizate exclusiv manual, în casă). Are 25 de ani și, până cu un an în urmă, nici nu se gândea că va ajunge să se ocupe cu biocosmetica. Specializarea ei este în comunicare și publicitate, iar interesul pentru produsele cosmetice îl manifesta la fel ca și oricine, alegând un brand de pe raft. ”Era ușor să îmi iau un săpun sau un șampon de la magazin, oricare dintre mărcile care umplu rafturile. Nici nu mă gândeam să îmi iau săpun natural ori să caut să văd unde se găsește. Auzisem de cosmetice bio și într-un fel mă tenta să le încerc, dar cum nimeni în jurul meu nu îmi explica diferențele sau ce înseamnă, nu îmi prea păsa. Eram ca și alții, duceam lipsă de informare”, mărturisește Corina. Ce s-a schimbat? A rămas fără locul de muncă și a simțit că își dorește să facă și ea ceva cu pasiune și semnificație. ”Părinții mei au o situație materială foarte bună. Aș fi putut să stau acasă, să fiu și eu ca fetele care schimbă mașinile când au chef, merg în cluburi și se distrează. Dar nu asta mi-am dorit. Am vrut să construiesc și eu ceva, așa cum au făcut părinții mei, care m-au susținut moral și financiar să o iau pe acest drum, al biocosmeticii”, spune tânăra.

A început din curiozitate, la îndemnul unei amice, în echipă cu un alt prieten. Ideea inițială era să ia săpunuri cât de cât apropiate de a fi bio din comerț și să le transforme, îmbunătățindu-le formula cu uleiuri naturale. Dar, pentru Corina, asta nu însemna total natural, părea mai degrabă un compromis. Iar ea își propusese să nu facă deloc compromisuri. Așa că a luat-o, singură, de la zero. A citit tot ce a găsit pe tema asta, mai ales în engleză și spaniolă, a pus întrebări, luând legătura direct cu un chimist, care să îi explice procesele de combinare și a învățat încercând. A făcut experimente timp de 6 luni, până când s-au arătat primele rezultate mulțumitoare pentru ea. ”La început, erau rebuturi. A durat ceva până am deprins corect timpii, pusul în formă, combinațiile. Dar după 6 luni deja avansasem, am făcut forme variate, distincte. Am început să studiez plantele, mai ales uleiurile obținute din ele, pentru a vedea care ce efect au și pentru ce se recomandă. Acest lucru mă ajută să fac amestecuri axate pe tipuri de piele, pentru că fiecare piele e diferită și reacționează altfel la ingrediente”, explică Corina. Crezul ei este că un produs făcut bio trebuie să fie de calitate excepțională, altfel își pierde sensul.

Nu sunt de mâncare, deși arată apetisant: sunt săpunuri de casă

O experiență cu rol de maturizare

Primul ei produs a fost săpunul de casă, dar s-a gândit să meargă mai departe decât alți producători, așa că a studiat cum poate face șampon, gel de duș, creme și cosmetice pentru bebeluși. Acum are toată gama și a învățat să-și personalizeze produsele, prin uleiurile și combinațiile pe care le folosește. Nu a fost tocmai ușor să găsească furnizori de produse exclusiv naturale și certificate ca atare (”sunt puțini, greu de găsit, au monopol, sunt scumpe produsele”), dar nu se oprește niciodată din căutări și tot ce câștigă investește în calitatea lucrurilor pe care le face. Are un laborator amenajat acasă, dotat cu tot ce trebuie și echipament special de protecție (mănuși până la cot, mască medicală, ochelari, bonetă, haine cu mâneci lungi). Corina face totul, de la producție la ambalare, etichetare (ea își concepe și tipărește etichetele), la aprovizionare, publicitate și vânzare. ”Mă mai ajută și mama, uneori, la anumite părți sau câte o prietenă, dar deocamdată sunt doar eu în mica mea firmă, în micul meu business, ca să spun așa. Probabil dacă mă voi extinde, căci asta îmi doresc, voi angaja ajutoare”, spune tânăra. Pentru pasiunea ei recent descoperită, și-a sacrificat mult din timpul cândva liber, dedicat prietenilor, ieșirilor, dar simte că această experiență a maturizat-o foarte mult.

Scoaterea săpunului din formă, dupa ce a stat la uscat

Produsele biocosmetice au viață mai scurtă decât suratele lor de industrie. O spune și Corina: ”Săpunurile au valabilitate un an, iar produsele de baie, 3 luni. Asta, pentru că nu au niciun fel de conservant. Nu este nimic nenatural în compoziția lor. Iar pentru cei îngrijorați că săpunul de casă se face cu sodă caustică, uitați cum stau lucrurile: da, orice săpun de casă se face cu sodă caustică, dar în urma reacției cu acizii grași din alte componente nu mai rămâne nicio urmă de sodă în ele. Soda dispare în procesul de facere a săpunului. Acesta e adevărul, așa că nu au de ce să se teamă”. Corina face cam 10 – 20 de săpunuri pe zi, acestea fiind mai ușor de vândut în târguri și ”vedete” ale gamei de cosmetice, mai ales datorită mirosurilor remarcabile pe care le au (miere, morcov, cătină, lămâie, mentă, lavandă etc.). Restul cosmeticelor le face numai la comandă, tocmai pentru că au termen de valabilitate mult mai scurt. ”Șampoanele pe care le fac au fost testate dermatologic și au rezultate uimitoare, sunt foarte încântată de rezultate. În funcție de destinația șamponului, combin diverse esențe, spre exemplu mentă cu arbore de ceai și urzică, împotriva mătreții; uite și un exemplu de gel de duș relaxant – coriandru cu ulei de susan și bergamotă. Șampoanele din comerț sunt menite să curețe atât de tare rădăcina părului de sebuum, ca să rămâi cu senzația aceea de curat, încât îl epuizează și fac ca pielea capului să secrete sebuum în exces, adică părul se îngrașă și ajungi să îl speli în fiecare zi. Șampoanele naturale echilibrează secreția de sebuum, nu o anihilează”, explică tânăra producătoare.

Ambalaje pentru cosmetice naturale, cu etichete realizate de Corina

Prețul, problema eternă a produselor bio

Raportul ideal al ingredientelor în produse a fost obținut prin încercări. ”Totul este testat. Mi se pare extrem de important ca toți clienții mei, pentru că îmi cunosc nișa de piață, să aibă încredere în produse și să fie mulțumiți de calitatea lor”, spune Corina. Prețurile cu care își vinde cosmeticele variază de la 10 lei (un săpun, dar de gramaj cel puțin dublu față de cele din comerț) la 28 de lei (un șampon de 250 ml) sau 30 de lei (ori peste) pentru cremele de față, la care Corina folosește cu dărnicie magicul ulei de argan. ”Eu pun la fiecare compoziție câțiva mililitri, nu o jumătate de mililitru, cât vezi pe eticheta unei creme din comerț. Plus că, în cazul cremelor, am inaugurat folosirea în premieră a unui ingredient, cunoscut pentru alte scopuri, dar despre care am descoperit cât este de util în biocosmetică: apa cu argint coloidal. Este un antibiotic indispensabil, ce oferă rezistență în fața a peste 650 de agenți patogeni. Asta înseamnă că ofer o cremă în care nu stau microbii”, se bucură tânăra.

Nu câștigă, deocamdată, mare lucru din mica ei afacere, pentru că nu poate pune un adaos mare la vânzare. ”Prețul îi ține departe pe oameni de produsele bio. Este ridicat și vine din costurile pentru materia primă, din păcate. Dar există, totuși, un public încă mic, ca număr, dar în formare și în creștere, care începe să fie educat în legătură cu industria cosmetică și, respectiv, cu biocosmetica. Am întâlnit la târguri femei care vin special să caute produse naturale, realizate manual, fără nicio ingerință chimică. Pentru acest public fac tot ceea ce fac (plus că îmi place foarte mult, mi-am descoperit chemarea), chiar dacă nu ies mulți bani din asta. De sărbători sunt mai ocupată, că mi se cer multe cosmetice ca și cadouri. Satisfacția mea este imensă când văd că oamenii revin, după ce au încercat, ba mai spun și altora despre beneficiile cosmeticelor naturale”, zâmbește Corina.

Săpunuri ambalate pentru vânzare

Construirea brandului: prin calitate

Corina are planuri mari de viitor: își crește gama de produse cu cosmetice pentru pielea din jurul ochilor, cu lapte de corp, loțiuni de plajă, gel antiacneic, dar și altele. Vrea să ajute la educația oamenilor despre biocosmetică, așa că și-a făcut website (www.bio-cosmetica.ro) și merge ea însăși cu produsele ei la târguri și evenimente, pentru a le explica beneficiile. Își dorește să contribuie măcar puțin la îndrumarea celorlalți către un stil de viață sănătos. Și vrea ca firma ei să devină un brand recunoscut pentru că nu recurge la compromisuri. Indiferent de cât va fi de greu, produsele ei vor fi mereu făcute manual și din ingrediente naturale pure. Așa că promisiunea frumuseții și îngrijirii naturale este cât se poate de reală în cazul cosmeticelor realizate de Corina. Ambiția și pasiunea care au adus-o până aici, în doar un an, sunt o fundație potrivită pentru visurile pe care le are pentru ea și cosmeticele pe care le creează.

Știe cum funcționează piața de publicitate și e pregătită să dea piept cu sistemul folosindu-se de toate tehnicile învățate – în fond, e conștientă că, așa cum nu vedem reclame la morcovi la televizor sau la mâncăruri naturiste, nu vom vedea prea curând nici la săpunuri de casă. Însă advertising-ul are și tactici ”de gherilă”, iar oamenii încep să decodeze mesajele publicitare. Corina se bazează pe calitatea cosmeticelor ei. Nu își dezvăluie rețetele în totalitate, dar procesul prin care le face nu este deloc un secret și ea se bucură să spună și altora despre procedeele mecanice non-invazive, atât de simple, care scot la lumină cosmeticele naturale. Parfumul îmbietor al săpunurilor ei în formă de inimă sau de trandafir nu face decât să confirme binefacerile utilizării acestor cosmetice. Iar bucuria cu care vorbește despre menirea ei în viață, descoperită din întâmplare, dar urmată cu ardoare și încăpățânare, este reală pe chipul fetei de 25 de ani. Care, într-adevăr, ar fi putut alege calea simplă, a întreținerii, însă a preferat varianta mai dificilă și mai plină de sacrificii a construirii unui drum propriu.

 

Foto: Camelia Jula

 


5 comentarii

  1. Felicitari Corinei.
    Pacat ca nu se fac mai des targuri de produse bio si pacat ca nu sunt promovate atunci cand se fac.Dar s-a inventat internetul din fericire
    Felicitari inca o data si mult succes!!!

  2. Felicitari! Produsele arata senzational si sunt sigura ca sunt si foarte bune! Intr-adevar este nevoie de mai multa promovare a produselor bio.

  3. Ma rog, aceeasi “greseala” veche. Corina spune ca a citit, dar a citit si diferenta dintre handmade, natural si BIO???? Produsele ei nu sunt bio, doar naturale, care inseamna cu totul altceva. Dar, deh, ignoranta e un stalp puternic al publicitatii de gherila. Multi vad, putini cunosc.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger